lördag 31 maj 2008

doktorshatten är ett stort skämt

http://www.dagen.se/dagen/Article.aspx?ID=154032
" Doktorshatten fick Gardell för "att han i många olika sammanhang verkat för folkbildning inom ramen för den teologiska fakultetens område".

Jag är ingen expert, men lite har jag läst. Det finns minst tusen författare som borde stå före i kön för en doktorshatt. Denna utnämning är inget annat i mina ögon än en populistisk utnämning
Gardells "teologiska" böcker håller ingen hög klass. Den ligger på högstadienivå.
Det är sorgligt, för alla de som kämpar för att höja statusen för teologin.
Sen kan man verkligen fråga sig i vilka sammanhang han verkat för folkbildningen. Klä ut sig till frälsningsoldat och såra en hel folkrörelse. Skriva lite om Gud och Jesus. Att kalla det folkbildning är att göra oss medborgare till teologiska analfabeter.

2 kommentarer:

John Nilsson sa...

Där satte du med färre ord än jag ganska på pricken huvudet på spiken.

Anonym sa...

javisst gjorde jag