fredag 18 april 2008

det meningslösa samtalet

Vi svenskar har en speciell hobby, det totalt meningslösa samtalet.
Man 1: Hej Sverre hur är det?
Man 2: Jo tack det är bra, fötterna ner och huvudet upp haha, hur är det själv?
Man 1: Det är jämna plågor haha, jo men det är bra med mig synd att klaga
Man 2: Låter bra det, vilket väder vi har fått det blir nog regn framåt kvällen
Man 1: Ja ser så ut, vilken sommar vi har haft ett evigt regnande
Man 2: nu måste jag kila vidare, lovat frugan att handla mjölk, bäst att lyda vet du
Man1: ja haha regeringen bestämmer, hej då vi får höras någon gång
Man2: självklart jag hör av mig

Däremot i Japan är det ordning och reda på samtalen, här ser vi kulturskillanden.
Man 1: God tur i livet Sukurumi
Man 2: Må den eviga tursamheten vara med dig Hakarano
Man1: Förlåt mig att min fru är så ful
Man2: Jag tar emot den förlåtelsen Sukurumi
Man1: Rakar din syster sig under armarna?
Man2: Jag tappar mitt ansikte av pinsamhet för det gör hon inte
Man1: Det är en styggelse tur att det finns unga flickor
Man2: Skall vi åka till någon bar och träffa unga geishor
Man1: Ja efter jobbet för jag hinner inte umgås med min familj
Man2: låter bra

Inga kommentarer: