fredag 20 mars 2009

Gardells plattform

http://www.dagen.se/dagen/Article.aspx?ID=165092

Hedersdoktorn i Teologi, Gardell föreläste i Uppsala Domkyrka.
Låt mig klargöra att jag tycker att alla människor har rätt att ge sin syn på Jesus, hur felaktig den än blir. Låt mig också klargöra för att man gärna får skriva böcker. Men jag blir riktigt arg när kyrkan ställer sig bakom en bild av Jesus som är spekulativ. Tuulikki Koivunen Bylund domprost säger att det är viktigt att byta Jesusbilder med varandra och verkar glad över att kyrkan är fullsatt.
Min uppfattning är följande:

- Spekulativa Jesusbilder stjälper istället för hjälper kyrkan.
- Gardell borde inte få en plattform i kyrkan han har andra plattformar där han kan spekulera om Jesus bäst han själv vill.
- Jesus är människans räddare och skall alltid ses i det tolkningsföreträdet. Det andra är sekundärt dvs klädsel, utseende, utbildning. osv.
Kyrkans uppgift är att visa på Jesus som räddaren, inte att spekulera. Så Gardell får gärna fortsätta att berätta om sin Jesusbild. Men absolut inte i kyrkan, där hör hans budskap inte hemma.

1 kommentar:

Anonym sa...

Vad är det sm är så spekulativt!
Den uppfattning eller bild av Jesus som Gardell lägger fram, innehåller väl inget nytt direkt. Mig tycks det som om Gardell ganska noggrant tagit del av dagens bibelforskning. Ingenting av det Gardell skrivit är främmande för mig som teolog och präst.
Sophia